Olbram Zoubek - Evo ! 1996
Olbram
Zoubek (1926) je nejpopulárnějším a nejsnáze rozpoznatelným
sochařem současnosti. Jeho Eva, která zdobí Letní scénu
Klicperova divadla, patří nepochybně k nejzdařilejším sochám
osazeným v Hradci Králové po roce 1989. Eva je také nejlépe
umístěnou sochou v divadelním okruhu. Svou štíhlou výškou a
zlatými vlasy dominuje letní scéně. Patří do prostoru stejně
jako strom, jehož kmenem se z určitého úhlu pohledu zdá být.
Zdobí okolí divadla od roku 1996, kdy byla vybrána na autorově
výstavě v Galerii U Klicperů a odlita do bronzu.
Všechny Zoubkovy sochy se podobají klasům obilí ve větru, nakloněným sloupům, ani tato není výjimkou. Vychýlené pozice figur jsou metaforou osudu člověka, jeho těžkého údělu a vůle k neustálému, byť třeba marnému pohybu. Předrevoluční legendární Zoubkovy sochy byly z jeho autentického materiálu, trochu surově působícího osinkocementu. Až v poslední době převážil elegantní a ušlechtilý bronz, tradiční sochařský materiál vhodný do veřejného prostoru.
Všechny Zoubkovy sochy se podobají klasům obilí ve větru, nakloněným sloupům, ani tato není výjimkou. Vychýlené pozice figur jsou metaforou osudu člověka, jeho těžkého údělu a vůle k neustálému, byť třeba marnému pohybu. Předrevoluční legendární Zoubkovy sochy byly z jeho autentického materiálu, trochu surově působícího osinkocementu. Až v poslední době převážil elegantní a ušlechtilý bronz, tradiční sochařský materiál vhodný do veřejného prostoru.
Zoubek
jako sochař vychází z antiky, ze starověkého Řecka. Hradecká
Eva je oblečena do jemné vroubkované tkaniny, čímž se podobá
antickým sloupům a dívkám zvaným koré. Její zlaté vlasy mohou
být stejně tak dobře znakem boží milosti, jako znakem
marnivosti. Eva je hrdinka příběhu o Stvoření člověka, o
kterém ona ovšem neví vůbec nic. Přichází na scénu, až když
je hotov svět i všechna zvířata.
Eva
byla Bohem vytvořena z Adamova žebra, aby stála muži po boku. Z
toho patrně vyplývá její udivený, překvapený a trochu
ustrašený výraz. Nicméně podle zapomenutých nauk Eva přišla
na svět jako druhá ženská bytost, druhá družka Adamova.
Tou
první, stvořenou zároveň s Adamem, byla Lilith. Protože se na
své pozici manželky a boží poddané neosvědčila, bylo její
jméno vymazáno z bible a přežívá ve jménu hada pokušitele.
Had
a Eva jsou hlavní postavy příběhu o pokušení. Story dobře
známe : zakázané ovoce (jablko ze stromu poznání) je hadem
nabídnuto Evě, Eva přiměje Adama okusit. Přichází prozření,
poznání nahoty a hříchu a vyhnání z Ráje. Trestem za Evinu
neposlušnost je bolestný porod a stesk lidstva po ztraceném Ráji,
po ztracené nevinnosti.
Staré
obrazy někdy ukazují Evu ve zbožném postoji vzhlížející k
Bohu, i tato se zlatými vlasy hledá oporu. Její ruce se zvedají,
jako kdyby se chtěly sepnout v modlitbě nebo obejmout muže. S
podobně pozvednutýma rukama byli zobrazováni oranti, uctívači.
Gesto vypadá jako tápající, možná zoufalé, ale může být i
důvěřivé, uctívač jde za světlem, Eva vzhlíží k Bohu či
Adamovi.
Zoubkova
Eva nemá v rukou jablko ani nehovoří s hadem, takže není v roli
pokušitelky. Tato Eva je udivená a nejistá, tápe. Možná jí byl
před chvílí vdechnut život. Je na světě krátce a touží po
objetí. Velkou otázkou je, kdo na ni EVO ! volá ? Zda had s
protřelou nabídkou nebo Adam, její manžel, který v biblické
scéně spí hlubokým spánkem, vždyť přišel právě o žebro.
Trochu problém jsou její šaty. Právě stvořená Eva by měla být
nahá. Oblečená Eva je už vyhnaná z Ráje. Tedy tápe následkem
provinění. Ztratila svůj svět. Jméno Eva znamená živá,
životodárná, matka života. Chtíc nechtíc, máme hodně z její
nejisté, zvědavé, nezodpovědné a nevinné povahy.
Hradecké noviny Eva je jednou z ...
Žádné komentáře:
Okomentovat