Oblíbené příspěvky

úterý 30. července 2013

KAREL MAHRLA - PAPRSEK - FAKULTNÍ NEMOCNICE

Paprsek procházející hmotou
Nedaleko vstupu do hradecké fakultní nemocnice, vpravo od hlavní cesty stojí téměř neviditelná kovová plastika Karla Mahrly. Jmenuje se Paprsek procházející hmoty a je logicky umístěna před radiologickou klinikou. Sochař, malíř a architekt Karel Mahrla (19111999) vystudoval architekturu na pražské akademii u Josefa Gočára. Pocházel ze Dvora Králové a v areálu nemocnice můžeme najít ještě další jeho sochu, velmi monumentální kovovou plastiku Nervů. Před časem bylo intenzivně diskutováno zachování jeho práce ze šedesátých let Dívka s kruhy neboli Řecký oheň při případné přestavbě Všesportovního stadionu.
Ač byl Karel Mahrla v malbě spíše tradiční autor, jeho trojrozměrné realizace nepostrádaly smysl pro měřítko, vypořádal se se ctí i s opravdu velkými formáty. Jeho práce jsou poučeny světovým minimalismem, chtějí komunikovat čistými a dokonale formulovanými tvary. Přesto je socha také alegorií.
Radiologie je místem, kde se různé druhy paprsků a záření používají ke stanovení diagnózy a k léčbě nemoci. Když Wilhelm Conrad Röntgen objevil v roce 1895 paprsky X, propojil medicínu se soudobou experimentální fyzikou a chemií. Představa, že paprsek invazivně prochází hmotou, jako kdyby šlo o skalpel, je možná už trochu archaická. Lékaři dnes používají velmi sofistikované elektromagnetické záření, magnetickou rezonanci, ultrazvukové vlnění a počítačovou tomografii. Časem přibudou pravděpodobně i nanoboti. Přesto dodnes můžeme považovat pojem rentgen za symbol a univerzální představu. Paprsek prochází hmotou, tak jako pták při lovu prochází vodní hladinou. Paprsek je zároveň šíp. Šíp, který přesně zasáhne lůžko choroby a oddělí zdravou tkáň od napadené. Paprsek procházející hmotou, je symbolem vítězství ducha nad hmotou a lidského rozumu nad nemocí. 

Článek byl publikován v květnu 2013 v Hradeckém deníku





 

Žádné komentáře:

Okomentovat