Paprsek
procházející
hmotou
Nedaleko
vstupu
do
hradecké
fakultní
nemocnice,
vpravo
od
hlavní
cesty
stojí
téměř
neviditelná
kovová
plastika
Karla
Mahrly.
Jmenuje
se
Paprsek
procházející
hmoty
a
je
logicky
umístěna
před
radiologickou
klinikou.
Sochař,
malíř
a
architekt
Karel
Mahrla
(1911
– 1999)
vystudoval
architekturu
na
pražské
akademii
u
Josefa
Gočára.
Pocházel
ze
Dvora
Králové
a
v
areálu
nemocnice
můžeme
najít
ještě
další
jeho
sochu,
velmi
monumentální
kovovou
plastiku
Nervů.
Před
časem
bylo
intenzivně
diskutováno
zachování
jeho
práce
ze
šedesátých
let
Dívka
s
kruhy
neboli
Řecký
oheň
při
případné
přestavbě
Všesportovního
stadionu.
Ač
byl Karel Mahrla v malbě spíše tradiční autor, jeho trojrozměrné
realizace nepostrádaly smysl pro měřítko, vypořádal se se ctí
i s opravdu velkými formáty. Jeho práce jsou poučeny světovým
minimalismem, chtějí komunikovat čistými a dokonale formulovanými
tvary. Přesto je socha také alegorií.
Radiologie
je místem, kde se různé druhy paprsků a záření používají ke
stanovení diagnózy a k léčbě nemoci. Když Wilhelm Conrad
Röntgen objevil v roce 1895 paprsky X, propojil medicínu se
soudobou experimentální fyzikou a chemií. Představa, že paprsek
invazivně prochází hmotou, jako kdyby šlo o skalpel, je možná
už trochu archaická. Lékaři dnes používají velmi sofistikované
elektromagnetické záření, magnetickou rezonanci, ultrazvukové
vlnění a počítačovou tomografii. Časem přibudou pravděpodobně
i nanoboti. Přesto dodnes můžeme považovat pojem rentgen za
symbol a univerzální představu. Paprsek prochází hmotou, tak
jako pták při lovu prochází vodní hladinou. Paprsek je zároveň
šíp. Šíp, který přesně zasáhne lůžko choroby a oddělí
zdravou tkáň od napadené. Paprsek procházející hmotou, je
symbolem vítězství ducha nad hmotou a lidského rozumu nad nemocí.
Článek byl publikován v květnu 2013 v Hradeckém deníku
Žádné komentáře:
Okomentovat