Od
října loňského roku (2011) slouží veřejnosti nově upravené
prostory mezi Gočárovým schodištěm Na Kropáčce a Bonem
Publicem. Nepřístupné a zpustlé městské hradby pod kostelem
Nanebevzetí Panny Marie a Novým Adalbertinem prošly od roku 2009
rozsáhlou rekonstrukcí, která stála 54 milionů korun. Část
prostředků poskytla Evropská unie.
Vznikl
tu na základě výsledků archeologického průzkumu členitý park
s několika kašnami. Při jejich realizování se vycházelo z
dostupných, ale neúplných poznatků o barokní podobě místa.
Používaly se původní cihly nebo jim velmi podobné. Autorem nové
podoby opevnění je architekt Jiří Krejčík a kaskádovité kašny
realizoval malíř a restaurátor Tomáš Rafl, spolupracovník
pražské společnosti Gema Art Group.
Nejníže
umístěná kašna s dvěma černými ptáky je vytvořena z
materiálu, který působí staře a používaně tak, aby zapadal do
historického prostředí. Na okraji výklenku nad kašnou stojí dva
černí ptáci. Jejich těla slouží jako mechanické hračky,
přečerpávají vodu. Někdy vodu vylívají synchronizovaně, jindy
každý ve svém rytmu. Tedy přesněji řečeno - když se jejich
prázdná hruď naplní tekoucí vodou, pták se svou vlastní vahou
překlopí a vodu vypustí z úst do nádrže. Což má trochu
závádějící logiku. Nejsou to žádní veselí zpěvní ptáci,
tvarem nápadně připomínají havrany ze baladického příběhu o
čarodějově učni Krabatovi. Havrany, v něž se proměňují
čarodějové, děsivě krákají a strašidelně sípají Krabatovo
jméno, vymyslel v Liberci narozený německý spisovatel Ottfried
Preussler. Tvar, hlas a hororovou kvalitu jim dodal ve stejnojmenném
filmu režisér Karel Zeman.
Havran
je inteligentní zvíře, ale symbolizuje zlo, osamělost,
odpadlictví od víry a černou fázi alchymického procesu. Má cosi
společného s věštbami a věděním, nosí špatné zprávy. Všech
těchto vlastností využil E.A. Poe ve své básni Havran, která
byla sedmnácti různými způsoby přeložena do češtiny a
několikrát zhudebněna (mj. Lou Readem, ale zpíval o něm i
Nohavica). Příběh o Krabatovi je lužická pověst z doby
třicetileté války, ale havrana jako symbol životního pocitu si
spojujeme spíše s romantiky a symbolisty v 19.století než s
barokem. Ale možná to není havran, ale vrána nebo kavka, které
si sem zaletěla z Kavčího plácku.
Článek vyšel poprvé v Hradeckých novinách v prosinci 2012
Článek vyšel poprvé v Hradeckých novinách v prosinci 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat